درباره ذخيره‌گاه زيست كره «هامون» چه مي‌دانيد؟

تازه ترين اطلاعات جامع تخصصي گردشگري را در اينجا جستجو نماييد

درباره ذخيره‌گاه زيست كره «هامون» چه مي‌دانيد؟

۱۹ بازديد

درياچه هامون و تالاب هاي بين المللي سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياي خزر و درياچه اروميه ، هفتمين تالاب بين المللي بزرگ جهان و دوازدهمين ذخيره گاه زيست كره در كشور است كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دارد. به گزارش مجله روز ، برنامه حفاظت از يونسكو ، معروف به ذخيره …

درباره ذخيره‌گاه زيست كره «هامون» چه مي‌دانيد؟ https://majale-rooz.ir/2021/02/درباره-ذخيره‌گاه-زيست-كره-هامون-چه/ مجله روز Thu, 18 Feb 2021 03:12:05 0000 استان ها https://majale-rooz.ir/2021/02/درباره-ذخيره‌گاه-زيست-كره-هامون-چه/ درياچه هامون و تالاب هاي بين المللي سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياي خزر و درياچه اروميه ، هفتمين تالاب بين المللي بزرگ جهان و دوازدهمين ذخيره گاه زيست كره در كشور است كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دارد. به گزارش مجله روز ، برنامه حفاظت از يونسكو ، معروف به ذخيره …

درياچه هامون و تالاب هاي بين المللي سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياي خزر و درياچه اروميه ، هفتمين تالاب بين المللي بزرگ جهان و دوازدهمين ذخيره گاه زيست كره در كشور است كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دارد.

به گزارش مجله روز ، برنامه حفاظت از يونسكو ، معروف به ذخيره گاه زيست كره ، يكي از برنامه هاي استراتژيك براي حفاظت از محيط زيست است. ايران 13 ذخيره گاه زيست كره دارد كه يكي از آنها منطقه حفاظت شده هامون است.

منطقه حفاظت شده هامون به دليل قرارگيري در مركز كوير و مناطق نيمه بياباني ايران و افغانستان ، تنها زيستگاه پرندگان مهاجر در شرق كشور است. تالاب هامون از سه قسمت تشكيل شده است: حموري “صبوري” در شمال سيستان ، هامون “پوزاك” كه 90٪ آن در افغانستان و 10٪ ايران است و هامون “هيرمند” كه در سه برابر آب ملاقات مي كنند. و آنها درياچه مشترك هامون بين ايران و افغانستان را تشكيل مي دهند.

كارشناسان تالاب هاي خشك را يكي از مراكز اصلي توليد گرد و غبار مي دانند ، بنابراين خشكي تالاب هامون كه در مسير وزش بادهاي 120 روزه قرار دارد ، در شكل گيري گرد و غبار در سيستان و استان بسيار موثر است. بلوچستان

طبق كميسيون ملي يونسكو در ايران ، ذخيره گاه زيست كره هامون به عنوان دوازدهمين ذخيره گاه زيست كره ايران در سال 2016 در شبكه جهاني ذخاير زيست كره يونسكو ثبت شد. قسمت اصلي اين ذخيره گاه پناهگاه حيات وحش هامون با تالاب هاي مهم است. مساحت كل انبار 977158 هكتار است.

اين مخزن بخشي از حوضه مرزي هيرمند است كه فقط 17٪ آن در ايران است و در واقع انتهاي حوضه است.

حداقل ارتفاع هامون در قسمت سيل جنوب هامون و در چاله هاي منطقه با ارتفاع 456 متر از سطح دريا گزارش شده است. بر اساس اطلاعات موجود ، دامنه تغييرات ارتفاع از 469 تا حداكثر 590 متر ، يعني بيش از 500 متر از سطح دريا در يك منطقه بسيار محدود از كوه خواجه و با مساحت حدود 250 هكتار است.

//// در مجموع 55 گونه گياهي در اين منطقه شناسايي شده است و از سه فرم رويشي درختان و بوته ها ، بوته ها و گياهان تشكيل شده است. از اين تعداد ، 10 گونه معادل تقريباً 18.2٪ فرم درخت و بوته ، 31 گونه معادل 56.3٪ فرم علفي ، 16.4٪ گندم و 14 گونه معادل 25.5٪ فرم رويشي رويشي است. 46 گونه معادل 6/83 درصد گياهان چند ساله نيز شناسايي شده است كه 7/58 درصد آنها علفي هستند. گونه هاي شناسايي شده متعلق به 20 خانواده و 43 جنس است كه از اين تعداد خانواده هاي Chenopodiaceae با 15 گونه و Graminae با 9 گونه بيشترين تعداد را دارند.

اگرچه منطقه مورد مطالعه داراي آب و هواي خشك است و در منطقه نيمه بياباني كلانشهرهاي ايران و توراني در بخش زيست محيطي واقع شده است ، اما يكي از خشك ترين مناطق فلات مركزي ايران است. با اين حال ، پوشش گياهي موجود هامون ها در درياچه ها و اطراف آن تحت تأثير جريان آب رودخانه هيرمند و نوسانات سطح آب در هنگام طغيان تشكيل شده است ، در حالي كه خواص شيميايي ، به ويژه شوري و قليايي و دانه بندي خاك در تغيير پوشش گياهي در برخي از تحت تأثير مناطق.

پنج زيستگاه در منطقه شناسايي شده است كه زيستگاه گياهان آب دوست ، زيستگاه گياهان نيمه آب دوست ، زيستگاه خاكهاي آبرفتي نسبتاً شور ، زيستگاه خاكهاي شور و سنگين و زيستگاه خاكهاي سبك است. در كل ، فقط دو گونه يا تقريباً چهار درصد از گونه هاي شناسايي شده در منطقه مورد مطالعه گياهان در معرض خطر هستند ، اما هيچ يك از گونه هاي در معرض خطر (EN) و فقط يك گونه از گروه گونه هاي آسيب پذير گياهي (VN) و يك گونه كم به عنوان گونه هاي در معرض خطر (LR) در كلاس شناخته شده است.

مطالعات حيات وحش در منطقه هامون نشان مي دهد كه اين منطقه 28 گونه پستاندار ، 183 گونه پرنده ، 44 گونه خزنده ، 7 گونه دوزيستان و 22 گونه ماهي را در خود جاي داده است. اهميت پرندگان در منطقه حفاظت شده هامون در سطح ملي و بين المللي قابل توجه است. در سراسر كشور ، 29 گونه (15.8٪) از كل پرندگان در معرض خطر هستند. در سطح بين المللي ، شش گونه آسيب پذير در مقررات IUCN شناسايي شده است.

قوانين اتحاديه شركت هاي در معرض خطر (CITES) همچنين شش گونه را در پيوست II و سه گونه را از نظر وضعيت بحران جمعيت در ضميمه I ذكر كرده است. طبق خزندگان ، در حيات وحش هامون گونه هاي شش خانواده مارمولك وجود دارد پناهگاهي شامل خانواده هاي آگامادا ، گكو ، لاسرتا ، اسكينگا و بزمجه و همچنين گونه هاي چهار خانواده مار.

در منطقه حفاظت شده هامون و اطراف آن 28 گونه پستاندار وجود دارد. سه گونه از پستانداران محافظت مي شوند. بيش از 183 گونه پرنده در منطقه مشاهده شده است ، از جمله برخي از گونه هاي حفاظت شده در معرض خطر. تالاب هامون از سال 1971 در كنوانسيون رامسر به عنوان يك تالاب بين المللي درج شده است. در پناهگاه حيات وحش هامون شش گونه خانواده مارمولك وجود دارد و ليستي از 22 گونه ماهي كه در هامون زندگي مي كنند ثبت شده است و يك گونه به نام “گرگ” تنها گونه بومي هامون است.

وقوع خشكسالي و خشكسالي در هامون علاوه بر تهديد اصلي درياچه هامون و منطقه حفاظت شده ، ساير منابع با ارزش كشاورزي را تحت تأثير قرار مي دهد و فرسايش بادي نيز آسيب قابل توجهي به زيرساخت ها ، خطوط حمل و نقل شبكه آبياري و مناطق مسكوني وارد مي كند.

به گفته مسعود باقرزاده كريمي ، مديركل دفتر حفاظت و احياي تالاب هاي سازمان حفاظت محيط زيست ، بيش از 70 دهه ، تقريبا 70٪ از جمعيت و بيش از 80٪ صنعت و اقتصاد كشور در مناطق مرتفع و خشك ايران. بارش كمتر از 100 ميلي متر. اثرات تدريجي اين رويداد خشك شدن تالاب هايي مانند گاوخوني ، بختگان ، هامون و غيره است.

به گزارش مجله روز ، براساس آژانس حفاظت از محيط زيست ، برنامه مديريت زيست محيطي تالاب هامون تهيه شده است و جامعه جهاني از جمله اتحاديه اروپا حدود 10 ميليون يورو براي اجراي اين برنامه در نظر مي گيرد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.