با توجه به پايگاه داده مجله روز ، محمد رشيدي ، نماينده كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ، در برنامه اصلي خود امشب ، يكشنبه شب ، ادعا كرد كه دليل رأي مجلس عليه لايحه بودجه 1400 ، عدم شفافيت ، پنهان كاري ، سردرگمي و سردرگمي آنها بوده است. وي گفت: با توافق صورت …
احكام انضباطي؛ نقطه قوت بودجه 1400 https://majale-rooz.ir/2021/02/احكام-انضباطي؛-نقطه-قوت-بودجه-1400/ مجله روز Sun, 21 Feb 2021 22:00:39 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/02/احكام-انضباطي؛-نقطه-قوت-بودجه-1400/ با توجه به پايگاه داده مجله روز ، محمد رشيدي ، نماينده كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ، در برنامه اصلي خود امشب ، يكشنبه شب ، ادعا كرد كه دليل رأي مجلس عليه لايحه بودجه 1400 ، عدم شفافيت ، پنهان كاري ، سردرگمي و سردرگمي آنها بوده است. وي گفت: با توافق صورت …
محمد رشيدي ، نماينده كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ، در برنامه اصلي خود امشب ، يكشنبه شب ، ادعا كرد كه دليل رأي مجلس عليه لايحه بودجه 1400 ، عدم شفافيت ، پنهان كاري ، سردرگمي و سردرگمي آنها بوده است.
وي گفت: با توافق صورت گرفته بين رئيس مجلس و رئيس جمهور ، دولت اصلاحاتي را در اين لايحه اعمال كرد و مجلس شروع به بازنگري در آن كرد.
رشيدي يكي از اشكالات اصلي لايحه بودجه 1400 را درآمد غير واقعي فروش نفت عنوان كرد و گفت: در لايحه دولت ، فروش روزانه نفت 2.3 ميليون بشكه برآورد شده است كه به اصلاحات زير كاهش مي يابد.
وي افزود: گام مهم ديگر در بررسي و اصلاح اين لايحه افزايش ماليات بود كه باعث كاهش وابستگي به نفت مي شود.
رشيدي با انتقاد از بودجه جاري دولت گفت: ما بودجه سنگين فعلي حدود 500 ميليارد تومان داريم و در عمل نيمي از بودجه كشور را شامل مي شود.
وي افزود: اين مقدار پول لطمه بزرگي به اقتصاد كشور وارد مي كند و در مجلس سعي كرديم تا حد ممكن اين روند را تنظيم كنيم.
معاون اظهار اميدواري كرد كه دولت به اجراي قانون بودجه (پس از تصويب) متعهد شود.
رشيدي گفت: “ما ممكن است در زمينه بودجه سالانه ايده آل ها و آرمان هاي بسيار خوبي داشته باشيم ، اما بايد ببينيم كه آيا اين آرمان ها با فضاي اجرايي عملكرد دولت مطابقت دارد يا خير.”
وي افزود: نمايندگان مجلس سال هاست كه در قوه مجريه فعاليت مي كنند و با محيط اين حوزه آشنايي دارند. بنابراين ، ما سعي كرديم اصلاحات را انجام دهيم تا معيشت مردم آسيب نبيند و مستمري بگيران آسيب نبينند.
مالك شريعتي نياسر ، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ، همچنين در مورد نحوه محاسبه منابع حاصل از فروش نفت روي لايحه بودجه توضيح داد: اين رقم عددي است كه در 3 پارامتر ضرب مي شود.
وي افزود: اين سه پارامتر عبارتند از: ميزان فروش روغن ، قيمت هر بشكه نفت و همچنين نرخ ارز كه ريال مي شود.
اين نماينده مجلس با تأكيد بر اينكه هيچ محدوديتي در توليد و فروش روغن وجود نخواهد داشت ، اظهار داشت: دولت مي تواند تا آنجا كه مي تواند نفت توليد و صادر كند.
وي افزود: ما قيمت روغن را تعيين نمي كنيم ، زيرا اين بازار است كه قيمت را تعيين مي كند.
شريعتي نياسر با بيان اينكه رقم دقيق درآمد نفت هرگز در متن بودجه لحاظ نمي شود ، اظهار داشت: آنچه در لايحه بودجه ذكر شده ارز محاسبه شده ، قيمت محاسبه شده و حجم محاسبه شده صادرات است.
وي گفت: در لايحه اوليه دولت ، رقم درآمد حاصل از فروش نفت 192 ميليارد تومان بود كه هنوز هم وجود دارد ، اما در مطالعات بيشتر مي توان پيشنهاداتي را براي تغيير آن ارائه داد.
شريعتي نياسر تصريح كرد: “اين درست نيست كه دولت فروش نفت را محدود كرده است ، اما ما گفتيم كه دولت ممكن است درآمدهاي نفتي را تا حدي در بودجه لحاظ كند.”
وي افزود: ميزان فروش نفت هيچ ارتباطي با مجلس ندارد و دولت مي تواند 4 ميليون بشكه در روز صادر كند ، بنابراين هيچ محدوديتي در زمينه توسعه ميادين و صادرات وجود ندارد.
نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه اگر ميزان صادرات نفت در 1400 بيش از يك ميليون بشكه باشد ، ما نيز خوشحال خواهيم شد ، افزود: اگر درآمد نفت افزايش يابد ، 38 درصد به صندوق ذخيره ارزي منتقل مي شود. .
شريعتي شفافيت مالي و جلوگيري از فرار مالياتي را تأكيد مجلس بر افزايش درآمد دولت و كاهش وابستگي به نفت عنوان كرد و افزود: مسئله ديگر اين است كه بودجه كشور اين است كه بايد براي توسعه ، توسعه و توليد هزينه كند نه براي هزينه ها. . كشور از اين منبع ارزشمند الهي به خوبي استفاده نكرده است.
وي افزود: پيش بيني دولت براي قيمت نفت در سال 1400 بشكه اي 40 دلار و نرخ ارز 17000 و 500 تومان بود.
شريعتي نياسر گفت: بخشي از درآمد براي ارز ممتاز و كالاهاي اساسي و پزشكي در نظر گرفته مي شود و 8 ميليارد دلاري كه براي اين موضوع در نظر گرفته شده براساس ارز برآورد شده 11 هزار و 500 تومان است.
شريعتي در جاي ديگري از سخنان خود گفت: “يكي از مهمترين موضوعات و نگراني ها رفتارهاي خارج از قانون بودجه است.”
وي افزود: به عنوان مثال ، در گذشته ، عليرغم اينكه دائماً مي گفتند منابع كم است ، دولت بخشنامه هايي را براي افزايش هزينه ها در اواسط سال و بدون اجازه مجلس صادر كرد.
شريعتي نياسر با بيان اينكه هزينه ها مانند يك دومينو است و به طور مداوم ادامه دارد ، اظهار داشت: در برخي مناطق ، از فوريه 1998 تا فوريه 1999 ، ما 100٪ افزايش در هزينه هاي جاري داشتيم ، كه با توجه به هزينه هاي كشور و در بررسي لايحه بودجه 1400 تلاش شده است تعادل در اين زمينه برقرار شود.
وي احكام انضباطي ايجاد شده را يكي از نقاط قوت بودجه سال آينده دانست و گفت: “در نتيجه ، كليه دريافتي ها از كليه كارمندان دولت بايد از طريق خزانه داري انجام شود.”
شريعتي نياسر افزود: در زمينه دستمزد ، گاهي اوقات يك سري پرداخت غير مداوم انجام مي شود كه فقط در داخل خود دستگاه قابل كنترل است و دولت نمي داند يك كارمند در واقع چقدر دريافت مي كند.
وي گفت: “بسياري از حقوق هاي نجومي به اين دليل است كه دولت اشرافي توانايي كنترل اين پرداخت هاي متناوب را در دستگاه ها ندارد.
اين معاون تصريح كرد: تصميم ديگر اجراي ماده 29 قانون برنامه ششم است كه بر اساس آن دولت بايد سيستمي ايجاد كند كه در آن كليه دريافت ها مشخص شود.
وي افزود: بر اساس لايحه بودجه 1400 ، بعد از يك ماه 1400 ، اگر دستگاه ها اين سيستم را پر نكنند ، مديران اين دستگاه حق دريافت حقوق ندارند.