نقدشوندگي بورس فداي دامنه نوسان؟!

تازه ترين اطلاعات جامع تخصصي گردشگري را در اينجا جستجو نماييد

نقدشوندگي بورس فداي دامنه نوسان؟!

۷ بازديد

بيش از دو ماه است كه دامنه نوسانات بازار سرمايه از تقارن خارج شده و به منفي دو و مثبت شش درصد تغيير مي كند و انتظار مي رود از روز چهارشنبه از منفي دو به منفي سه تغيير كند. اين تصميم در شرايط خاص بازار سرمايه اتخاذ شده است و اگرچه سايه آن به …

نقدشوندگي بورس فداي دامنه نوسان؟! https://majalehirani.ir/2021/نقدشوندگي-بورس-فداي-دامنه-نوسان؟/ مجله ايراني Sat, 17 Apr 2021 23:19:28 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/نقدشوندگي-بورس-فداي-دامنه-نوسان؟/ بيش از دو ماه است كه دامنه نوسانات بازار سرمايه از تقارن خارج شده و به منفي دو و مثبت شش درصد تغيير مي كند و انتظار مي رود از روز چهارشنبه از منفي دو به منفي سه تغيير كند. اين تصميم در شرايط خاص بازار سرمايه اتخاذ شده است و اگرچه سايه آن به …

بيش از دو ماه است كه دامنه نوسانات بازار سرمايه از تقارن خارج شده و به منفي دو و مثبت شش درصد تغيير مي كند و انتظار مي رود از روز چهارشنبه از منفي دو به منفي سه تغيير كند. اين تصميم در شرايط خاص بازار سرمايه اتخاذ شده است و اگرچه سايه آن به شدت نقدينگي بازار را نشان مي دهد ، اما بسياري از كارشناسان آن را گسستي در كاهش عاطفي بازار سهام مي دانند.

به گزارش مجله ايراني ، چراغ قرمز تدريجي بازار سرمايه در پايان سال گذشته ، مسئولان را وادار به تغيير قوانين اين بازار كرد و بر اين اساس ، تصميم گرفته شد كه موارد مثبت و نوسانات از 16 فوريه 2016 ، پنج مثبت را محدود كنيد درصد مثبت شش و منفي دو درصد تغيير مي كند. در واقع ، به تقارن و عدم تقارن تبديل شد.

دامنه نوسان چيست؟

حد نوسان بالاترين قيمتي است كه ممكن است قيمت سهام در طي يك يا چند جلسه رسمي معاملاتي بورس در آن نوسان كند و براي محدود كردن نوسان بازار ، نوسان اوراق بهادار است.

تغيير دامنه نوسانات بازار سرمايه كشور از متقارن به نامتقارن پديده اي بي سابقه بود كه با هدف ايجاد تعادل در بازار سرمايه اجرا شد.

در حالي كه اين تغيير به نوعي مانع اشتياق منفي در بازار شد ، به نوعي نقدينگي بازار سرمايه كه مهمترين ويژگي اين بازار است زير سوال رفت. زيرا به عنوان مثال قيمت هر سهم 1500 تومان است اما برخي معتقدند قيمت اين سهم 1300 تومان است. بنابراين براي يافتن خريدار بايد قيمت سهام كاهش يابد.

اما به دليل محدوديت حد منفي ، سهام 1400 تومان ثابت مي ماند. در اين شرايط ، نه فروشنده مي تواند سهام را با قيمت پايين تري بفروشد (حتي اگر فكر كند سهام ارزش قيمت پايين تري دارد) و نه خريدار نمي تواند 1400 سهم را خريداري كند. اين روند نقدينگي بازار را كاهش مي دهد.

اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان معتقدند بازار سرمايه تحت تأثير ابهام در شرايط اقتصادي و سياسي كشور از جمله قيمت دلار ، مذاكره مواضع با ايالات متحده ، انتخابات رياست جمهوري و غيره است. نمي توان نوسان داشت. يك تصميم نامتقارن 100٪ اشتباه است.

دو سكه نامتقارن دامنه

در همين رابطه ، روزبه شريعتي ، تحليلگر بازار سرمايه ، در مورد ميزان نوسانات نامتقارن به مجله ايراني گفت: “ميزان نوسانات نامتقارن و محدوديت منفي دو يا سه درصدي ، قيمت را اصلاح كننده و ريسك پذير نمي كند.” مي خواهم سهام بخرم براي. علي رغم ابهام خريد. “يك قيمت جذاب را حفظ نكنيد.

وي ادامه داد: بسياري از سهام با قيمت يك ماه پيش معامله مي شوند. من نمي خواهم از اين تصميم حمايت يا مخالفت كنم. اما اين تصميم بر اساس منطق صحيح اتخاذ شده بود ، زيرا در بازاري كه از روند طبيعي و عادي خود خارج شده و رفتار جمعي را در نظر مي گيرد ، مي توان موارد زيادي را پيدا كرد.

يك تحليلگر بازار سرمايه گفت: “اگر سطح نوسانات منفي 5 درصد باشد ، در آن صورت بازار نقدينگي خواهد بود اما بسياري از سهام سقوط خواهند كرد.”

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.