در اين زمينه مي توان اظهارات متعددي را بيان كرد ، اما بايد توجه داشت كه اين ادعاي پوچ نباشد ، ادعايي كه من يا شما براي جلب رضايت اطرافيان خود كه اعتقاد خاصي دارند و آن را مي پذيريم ، ارائه مي دهيم. ممكن است برخي بگويند رايج ترين اعتقاد به اعتقاد به خدا …
در باب ارزش علم و معلم https://majale-rooz.ir/2021/05/در-باب-ارزش-علم-و-معلم/ مجله روز Sun, 02 May 2021 13:34:53 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/05/در-باب-ارزش-علم-و-معلم/ در اين زمينه مي توان اظهارات متعددي را بيان كرد ، اما بايد توجه داشت كه اين ادعاي پوچ نباشد ، ادعايي كه من يا شما براي جلب رضايت اطرافيان خود كه اعتقاد خاصي دارند و آن را مي پذيريم ، ارائه مي دهيم. ممكن است برخي بگويند رايج ترين اعتقاد به اعتقاد به خدا …
در اين زمينه مي توان اظهارات متعددي را بيان كرد ، اما بايد توجه داشت كه اين ادعاي پوچ نباشد ، ادعايي كه من يا شما براي جلب رضايت اطرافيان خود كه اعتقاد خاصي دارند و آن را مي پذيريم ، ارائه مي دهيم. ممكن است برخي بگويند رايج ترين اعتقاد به اعتقاد به خدا است ، اما ما مي دانيم كه حتي در اين مورد افراد زيادي هستند كه خدا را قبول ندارند ، يا حداقل چيزهايي راجع به خداي خود مي گويند كه قبايل ديگر نمي توانند با آنها موافق باشند. اگر با كانت باشيم ، ارزشهاي اخلاقي مهمترين و مطمئن ترين زمينه اي است كه مي تواند نقطه تلاقي و اتحاد همه انسانها باشد. براي اثبات وجود ارزشهايي كه كاملاً بشر به آنها اعتقاد دارد. افراد كمي مخالف هستند ، اما اين جمله نيز قابل بحث است و به اين دليل نيست كه همه موافق باشند و بايد درباره آنها بحث شود.
اما نكته اي وجود دارد كه حتي بيش از ارزشهاي اخلاقي به عنوان يك عنصر وحدت بخش در ميان انسانها مي توان درباره آن صحبت كرد. اين عنصر وحدت بخش چيزي نيست جز علم و جستجوي حقيقت. درست است كه علم ده ها تعريف دارد و نظريه هاي زيادي در مورد چگونگي رسيدن به علم يا علمي واقعي وجود دارد كه به آن حقيقت مي گويند ، اما همه انسان ها ، بله همه ما ، در جستجوي حقيقت شركت مي كنيم. يك نظر. شايد همه بتوانند تا انتهاي جاده كنار هم باشند ، شايد پايان ندارد ، اما وقتي يك كلاس پنجاه نفره در دانشگاهي در گوشه اي از جهان تشكيل مي شود كه همه دانشجويان از يك محل تولد مي آيند و به تصور مي شود كه همه آنها از هر كجا كه باشند بايد به حقيقت و كشف آن ، يعني علم احترام بگذارند و براي رسيدن به آن تلاش كنند. ممكن است اكثر آنها معتقد باشند كه رسيدن به حقيقت دشوار يا حتي غيرممكن است ، اما با اين وجود احساس نياز به كشف حقيقت را دارند.
علم و دانش مكاني دارد كه مي تواند همه انسانها را به هم نزديك كند ، زيرا به قول جورج سارتون ، “انسانها با بالاترين اهداف خود مانند كشف حقيقت متحد مي شوند”. روشن است كه بحث دربار of دين ، چه ديني ، چه خدا ، چه فلسفه اي و همچنين اخلاق و گزاره هاي بسياري كه مورد توجه بسياري از مردم جهان است ، تنها از طريق “علم” امكان پذير است. علم و جستجوي حقيقت در بين همه انسانها داراي ارزش مشترك است ، زيرا مي تواند پرده اي را عقب بكشد و گوشه اي از حقيقت را به ما اطلاع دهد.
ارزش معلمي كه “علم” را به ديگران مي آموزد اين است كه او تلاش مي كند راهي پيدا كند تا حقيقتي را كه در همه انسانها از دست رفته است كشف كند ، با عشق آن را دنبال كند و سالهاي عمر خود را بگذراند. مخاطبان خود را آموزش دهيد. اما آيا همه معلمان به دانش آموزان مي آموزند كه چگونه حقيقت را كشف كنند يا كسي وجود دارد كه آنها را فريب دهد و آنها را از حقيقت دور كند؟ ماموريت يك استاد سنگين به نظر مي رسد.